Les nouvelles news

Energy prices: macroeconomic and financial impacts

4 juin 2015
Université Paris Ouest (Salle des Conférences bât. B).

Programme en piece jointe
Registration deadline: May 21st 2015: http://economix.fr/formulaires/energy_price/registration.html

Fichier joint :

Retour | Remonter

Summer School in Data Analysis

31 août 2015
Minho University | Braga - Portugal

Universidade do Minho is pleased to announce the UMinho-Exec Summer School in Data Analysis. The event will run from Monday, August 31, until Friday, September 11, at the School of Economics and Management, Braga, Portugal. The event is composed of a selected set of intensive courses, designed to enhance methodological skills in data analysis on Regression and Causality, Panel Data, Survival Analysis, Wavelet Analysis, Downside Risk Measures, Financial Risk Management and Financial Market Volatility. Introductory courses to statistical packages Stata and R are also available

More information http://www.uminhoexec.pt/research/ 
Retour | Remonter

Quel est l’impact des modalités de négociation salariale sur la compétitivité des entreprises et l’emploi ?

9 juin 2015
Paris

Les modalités de la négociation salariale en France sont assez atypiques, dans la mesure où aucun niveau de négociation collective (branche, entreprise) ne domine de façon marquée la détermination des salaires. Le système de négociation collective français se caractérise par un nombre très élevé de branches (plus de 700, à comparer à une quinzaine en moyenne dans le reste des pays européens) qui contribue à sa complexité. Comme dans d’autres pays européens, les salaires négociés entre les représentants des entreprises et des salariés au sein d’une branche s’appliquent le plus souvent à l’ensemble des entreprises de la branche grâce à une procédure d’extension des accords collectifs, ce qui permet d’atteindre un taux de couverture collective supérieur à 90%. Par ailleurs, au niveau de l’entreprise, les employeurs doivent engager chaque année des négociations obligatoires avec les organisations syndicales, non seulement sur le thème des salaires effectifs, mais aussi plus largement sur la durée effective et l’organisation du temps de travail, la protection sociale complémentaire, l’épargne salariale, matières qui impactent les rémunérations et le coût du travail. Enfin, des flexibilités ont été introduites pour permettre aux entreprises d’adapter, par accord collectif, les salaires et le temps de travail, dans certaines circonstances.

L’objet de ce séminaire est d’évaluer les enjeux pour la compétitivité des entreprises de la flexibilisation de la masse salariale. Les modalités de négociation salariale (structuration des branches, niveau de négociation des salaires, extension des accords collectifs…) ont-elles un impact sur la compétitivité des entreprises et l’emploi ? Les effets de réformes récentes de la négociation collective menées dans d’autres pays européens, notamment au Portugal, seront présentés, ainsi que les perspectives d’évolution en Europe.

Plus d'information : http://www.tresor.economie.gouv.fr/11216_impact-du-modele-de-negociation-salariale-sur-la-competitivite-des-entreprises-
Retour | Remonter

Quatrièmes journées doctorales sur la participation du public et la démocratie participative les 13 et 14 novembre 2015 à Lille

13 novembre 2015
Université Lille 2
Date limite de soumission : 26 juin 2015

Le GIS Participation du public, décision, démocratie participative, constitué en novembre 2009, organise les 13 et 14 novembre 2015 ses quatrièmes journées doctorales (après celles organisées à la création du Groupement, les 26 et 27 novembre 2009 à l’ENS de Lyon, puis le 18 octobre 2011 dans le cadre du premier Congrès du GIS à l’EHESS à Paris, et les 22 et 23 novembre 2013 à l’Université Victor Segalen, à Bordeaux). Chacune de ces trois éditions avait permis d'entendre près de cinquante communications. Ces journées doctorales du GIS ont pour objet de permettre à l’ensemble des doctorants travaillant sur les thématiques de la démocratie participative et de la participation du public aux processus décisionnels de se rencontrer, d’exposer leurs travaux, de confronter leurs hypothèses, leurs méthodes et leurs résultats avec les travaux des chercheurs de ce domaine.

Plus d'information : http://www.participation-et-democratie.fr/sites/default/files/jd_2015-appel_a_com_0.pdf
Retour | Remonter

SMART-LERECO recrute 4 doctorants

Rennes

En 2015, SMART-LERECO propose 4 bourses de thèses sur des sujets ayant trait à i) l'investissement dans les exploitations agricoles, ii) le lien entre volatilité des prix et productivité agricole, iii) les services écosystémiques rendus par l'agriculture et iv) le lien entre commerce et sécurité alimentaire des pays en développement.

les fiches projets sont disponibles : http://www6.rennes.inra.fr/smart/Actu2/2015-SMART-LERECO-recrute-4-doctorants
Retour | Remonter

Graduates’ Social (Im)mobility and Territorial Mobility

28 mai 2015
University of Milano Bicocca - Aula Magna

The 17th AlmaLaurea Survey
This year’s AlmaLaurea conference has an innovative character compared to the past: a joint presentation of the two surveys, the Graduates’ Profile and the Graduates’ Employment Condition survey.

The joint presentation allows for a comprehensive portrait of Italian graduates and a more detailed exploration of the issue of graduates’ mobility, both social and territorial.

Moreover, thanks to the recent affiliation of the universities previously participating in the “Stella” initiative, the AlmaLaurea Consortium now includes 72 universities, with a coverage of 91% of the national higher education system. The conference therefore also provides an opportunity to celebrate this important milestone for the national university system.

More information : http://www.almalaurea.it/en/info/convegni/milano2015
Retour | Remonter

10th International Conference on the Chinese Economy "The second China’s transition: new reforms for a new context"

22 octobre 2015
Clermont-Ferrand
Date limite de soumission : 15 juin 2015

The CERDI-IDREC organizes every two years an international conference on the Chinese
economy. The conference attracts participants worldwide to address major economic issues
and challenges that China and the world are currently facing.
The theme of this tenth conference is “The second China’s transition: new reforms for a new context”. The theme is significant and timely from both the research and policy perspectives.

Fichier joint :

Retour | Remonter

Table Ronde : Une autre économie est possible

16 juin 2015
Paris

Les Editions de l'Atelier et l'ESCP Europe vous invitent à une table ronde publique exceptionnelle : "UNE AUTRE ECONOMIE EST POSSIBLE"

Mardi 16 Juin de 19H00 à 22H00
avec Steve KEEN, économiste australien, Gaël GIRAUD, économiste français et Claude SIMON, professeur émérite à l'ESCP Europe.

Renseignements / inscription
Retour | Remonter

Relance d'un marché d’étude de la Dares sur la thématique de l’égalité professionnelle entre les femmes et les hommes

Date limite de soumission : 18 juin 2015

La Dares (Ministère chargé du travail) vient de relancer un marché d’étude sur les accords et plans d’action sur l’égalité professionnelle entre les femmes et les hommes. 

Ce marché a pour objet la réalisation d’une étude de nature qualitative visant à comprendre l’élaboration, le contenu, la mise en œuvre et le suivi des accords collectifs et plans d’action unilatéraux sur l’égalité professionnelle dans le nouveau contexte réglementaire postérieur à la loi portant réforme des retraites du 9 novembre 2010. 

L’étude comprendra deux axes dissemblables eu égard aux moyens qui devront y être consacrés, le deuxième axe étant majeur par rapport au premier :
- le premier axe sera consacré à l’analyse d’un échantillon de textes d’accords collectifs d’entreprise et de plans d’action unilatéraux sur l’égalité professionnelle ;
- le deuxième axe visera une analyse approfondie de l’élaboration, de la mise en œuvre et du suivi de certains accords collectifs et plans d’action unilatéraux à partir d’enquêtes monographiques dans des entreprises. 

Les marchés d’études lancés par la Dares sont accessibles via la Plate-forme des achats de l’État. Les informations relatives à ce marché d’étude peuvent être consultées à l’adresse suivante :https://www.marches-publics.gouv.fr/index.php?page=entreprise.EntrepriseDetailsConsultation&refConsultation=244697&orgAcronyme=e8r 

Date limite de remise des offres : le 18 juin 2015
Retour | Remonter

12eme conférence annuelle de la fédération TEPP

31 mai 2015
Paris
Date limite de soumission : 31 mai 2015

Le 12eme colloque annuel de la fédération TEPP (Travail, Emploi et Politiques Publiques) se tiendra dans les locaux de l’Université Panthéon-Assas Paris II le lundi 21 et mardi 22 septembre 2015. Les contributions porteront sur l'ensemble des thématiques de la fédération TEPP, par exemple la protection de l’emploi, les contrats de travail, le droit du travail, les prélèvements obligatoires sur les revenus du travail, la gouvernance des politiques sociales, la gestion des ressources humaines, l’emploi des jeunes et des séniors, sans aucune exhaustivité.Les propositions de communication, qui pouront prendre la forme de papiers rédigés ou de résumés, peuvent être adressées à TEPP-CRED-2015@u-paris2.fr, ou peuvent être soumises directement (http://tepp2015.u-paris2.fr/) avant le 31 Mai 2015. Les contributions, pourront porter sur des sujets aussi variés que la protection de l’emploi, les contrats de travail, le droit du travail, les prélèvements obligatoires sur les revenus du travail, la gouvernance des politiques sociales, la gestion des ressources humaines, l’emploi des jeunes et des séniors, sans aucune exhaustivité. Une attention toute particulière sera accordée à la confrontation de différentes approches, théoriques et empiriques aussi bien en Sciences économiques, mais aussi en Science de Gestion, en Sociologie et en Droit. Les propositions de communication, qui devront prendre la forme de papiers rédigés ou en cours de finition, peuvent être adressées à TEPP-CRED-2015@u-paris2.fr, ou peuvent être soumises directement (http://tepp2015.u-paris2.fr/) avant le 1er Mai 2015.
Retour | Remonter

Impacts of agricultural research - towards an approach of societal values

3 novembre 2015
Paris
Date limite de soumission : 14 juillet 2015

An International Conference organized by the French National Institute for Agricultural Research (INRA)
November 3-4 2015, Paris


More information, abstract submission and registration here: (https://colloque.inra.fr/impar) Research Impact Assessment (RIA) is receiving renewed attention in light of shortages in public funds, the diffusion of New Public Management rules, the organization of research towards Grand challenges and increased expectations about the ability of research to deliver socio-economic impacts. This pressure is especially strong for public research organizations (PROs) involved in targeted research. Agricultural research currently faces the challenges of sustainable transition. It is necessary to increase the production to face an increasing global demand, while limiting environmental impacts, and contributing to the mitigation of climate change. These new challenges occur in a period where scholars observe signs of decreasing impacts of research, which is a matter of concern. This international conference aims at gathering scholars and practitioners to discuss the methodological challenges and the transformations of RIA methodologies in practice. State of the art literature addresses the societal values of research (or “public values”, Bozeman, 2003), that regard economic impacts as well as broader impacts (environmental, health, political…). Two types of methods are generally identified. Econometric methods estimate the impact of research expenses on productivity gain  in order to compile cost benefit ratio or rate of returns of agricultural research investment (Alston et al., 2011). Qualitative case-study based methods (Donovan, 2011; Spaapen and Van Drooge, 2011) allow to engage with the complexity of impact generation mechanisms related to networks of knowledge translation (Callon, 1986) evolving along various stages of an impact pathway. These methods generally are implemented ex-post but may be used for policy learning purposes. The conference will gather presentations covering these two impact assessment methods and will be organized in four thematic sessions:
- New challenges of broader impact assessment

- Economic approaches to the productivity of research

- Case-study based approaches mixing qualitative and quantitative methodologies
- Learning from ex-post approaches to design ex-ante assessment methods

Empirical as well as theoretical papers are welcome. Although this conference is mainly focused on agricultural research, papers dealing with other areas will also be welcomed. The sessions will be introduced by a keynote speaker, followed by selected presentations.

Keynote speakers: Barry Bozeman (Arizona State University), Irwin Feller (Penn State University), etc… Scientific Committee: J. M. Alston (University of California), M. Gaughan (Arizona State University), D. Guellec (OECD), M. Matt (INRA), P. Midmore (Aberystwyth University), P-B. Joly (INRA-IFRIS), P. Larédo (IFRIS), B. Schmitt (INRA).

Deadline for extended abstract
(500 words) submission is July 14th. Notification of the selected communications by the scientific committee will be given on July 20th and full papers will be expected by October 19th. Deadline for free but required registration online is October 5th. A special issue of an international agricultural journal or a collective book will be devoted to the publication of the papers presented at the conference.

Fichier joint :

Retour | Remonter

Financement de recherches "Energie et Mondialisation"

mai 2015
Date limite de soumission : 22 mai 2015

Le Conseil Français de l'Énergie soutient la recherche en économie de l'énergie en finançant des projets de recherche et propose un nouvel appel à propositions de recherche sur le thème "Énergie et Mondialisation". Ce thème très général, qui concerne l'ensemble des énergies et peut mobiliser toutes les disciplines des sciences économiques et humaines, pourrait notamment s’intéresser à des problématiques autour des questions suivantes :
Intégration des marchés régionaux et mondiaux
Géopolitique et institutions des marchés énergétiques mondialisés
Dynamique industrielle et stratégie d’acteurs sur les marchés d’équipements
Énergie, développement et contraintes de la globalisation
L’appel à proposition détaillé est joint à cette annonce ;
toutes les informations sont disponibles sur le site du CFE : www.wec-france.org (onglet Recherche) Les projets de recherche sont à soumettre avant le vendredi 22 mai 2015.

Fichier joint :

Retour | Remonter

INFER Workshop on Economic Geography, Agglomeration and Environment

24 septembre 2015
Corte
Date limite de soumission : 18 juin 2015

Workshop Objectives: The aim of this workshop is to provide an opportunity to researchers to exchange their ideas on agglomeration and environment. We wish to focus the discussions around two main topics: first, the economic dynamics of regions and urban expansion on which researchers can broach the questions of the cities and regions size, specialization and inter-connexions in a globalized world economy; second, the effects of agglomeration process on the environment, the impact on citizens welfare, on firms and people location choices, the environmental policies that may be set up and their impact on the agglomeration dynamics. We invite researchers to submit both empirical and theoretical papers that are broadly consistent with at least one of these subjects. The special topic of the workshop will be Economic Geography, Agglomeration and Environment. Papers that address these questions through the field of (New) Economic Geography are especially welcomed.

Keynote Speakers:
We are happy to welcome the following internationally distinguished keynote speakers: Michael Rauscher (University of Rostock) Cees Withagen (VU University Amsterdam)

Fichier joint :

Retour | Remonter

Séminaire "Quelle politique industrielle pour quelle industrie ?" : Économie circulaire : écologie, progrès et renouveau du système productif

28 avril 2015

Avec Sébastien Elka, responsable de transfert de technologie recherche-industrie, rédacteur en chef adjoint de la revue Progressistes.

Rencontre animée par Alain Obadia, président de la fondation Gabriel Péri, membre du Conseil économique social et environnemental.
Mardi 28 avril 2015 à 18h30,
à l’Hôtel Mercure Paris-Porte de Pantin
22 avenue Jean Lolive (métro Hoche)

Plan d’accès
Entrée libre. Le nombre de place étant limité, merci de vous inscrire par mail: inscription@gabrielperi.fr

Présentation :
En ces temps de crise, entreprises et financiers sont à l'affût de "relais de croissance". À la mode, consensuelle, l’économie circulaire semble receler d'opportunités des plus prometteuses. Mais au-delà des discours, les enjeux et réalités industrielles du concept ne vont pas sans fausses évidences et vraies contradictions. Qu’appelle-t-on économie circulaire ? Une nouvelle industrie du recyclage ? Une appréhension des produits et services à travers tout leur cycle de vie ? Un nouvel aménagement du territoire soucieux des flux de matière et d’énergie de toutes les activités de production et de consommation ?
Dis-moi ce que tu entends par économie circulaire, je te dirai qui tu es… Cette question de définition n’est pas neutre, car le réel travaille et oblige entreprises, politiques et citoyens à se positionner. Vers quels intérêts penchera le balancier ? Hyper-exploitation en flux tendus ou relocalisation en circuits courts ? Véritable éco-conception ou obsolescence programmée repeinte du vert de la recyclabilité ? Exploitation optimisée des hommes et de la nature, sobriété subie ou capacité à poursuivre l’aventure du progrès malgré la finitude des ressources ?
Retour | Remonter

COEURE: Workshops on Economic Policy Issues (June - September 2015)


COEURE – Coordination Action “COoperation on EUropean Research in Economics” evaluates European economic research from the perspective of its contribution to key EU economic issues. In Europe economic research remains fragmented across the Member States. This is why the COEURE Coordination action brings together the key stakeholders in the European economic research space – scientists, policy makers and other users of research and funders in interactive stocktaking and consultation process. The objective of interactions is the formulation of the European Commission’s Agenda for Research Funding for Economics in Europe. More details on the project are available at www.coeure.eu.

On behalf of the COEURE Executive Committee, I would like to invite you to participate in one or several workshops on key European Economic Policy Issues, to be held in June and September 2015. The results of workshops contribute to an agenda for the research in Economics in Europe and for European economic policies.

Full details regarding the Workshops are available in this document, as well as on our website www.coeure.eu/agenda/upcoming-meetings/

We would all be thrilled if you would accept our invitation, since your participation could bring a new perspective to our debates on the strengths and weaknesses of economic research from the perspective of economic policy in Europe. Registration is free but compulsory. Please note that, in order to maximize interactions, attendance is limited to 50 people on a first-come first-served basis. Each workshop has a different contact person (see attached document).

Do not hesitate to contact us for further information (Eunate Mayor, Scientific Communication Policy Adviser of the COEURE project, eunate.mayor@tse-fr.eu)
Looking forward to hearing from you.
Marc Ivaldi Project Coordinator, COEURE
Retour | Remonter

Health Economics, Management & Policy Conference Athens Greece

22 juin 2015
Athens Greece
Date limite de soumission : 1 mai 2015

The Athens Institute for Education and Research (ATINER), a world association of academics and researchers, organizes its 14th Annual International Conference on Health Economics, Management & Policy 22-25 June 2015, Athens, Greece. Please submit a 300-word abstract before 1 May 2015, by email (atiner@atiner.com), addressed to Dr. Paul Contoyannis, Head, Health Research Unit, ATINER & Associate Professor, McMaster University, Canada.

Please include with this order: Title of Paper, First Name, Family name of all co-authors, Current Position of all co-authors, Institutional Affiliation (University/Organization) of all co-authors, Country of all co-authors, an email address of all co-authors and at least 3 keywords that best describe the subject of your submission. Decisions will be reached within four weeks of your submission.

Should you wish to participate in the Conference as a chair of a session, evaluate papers which are to be included in the conference proceedings or books, contribute to the editing of a book, or any other contribution, please send an email to Dr. Gregory T. Papanikos, President, ATINER & Honorary Professor, University of Stirling, UK (gregory.papanikos@stir.ac.uk).
Retour | Remonter

Journée scientifique "Transition vers l'âge adulte" - INED Unité Démographie Economique

27 mai 2015
Paris
Date limite de soumission : 10 mai 2015

L'unité de Démographie Economique de l'Ined organise sa journée annuelle thématique le mercredi 27 mai 2015 à l'Ined (salle Sauvy) sur le thème : "Transition vers l'âge adulte en France et en Europe".

Francesco Billari, Professeur à l'Université d'Oxford, introduira la journée. Seront ensuite abordés les aspects démographiques du passage à l'âge adulte, puis les questions relatives à l'insertion des jeunes adultes dans l'emploi et leurs conditions de vie. Une table ronde sur les politiques menées ou à mener en direction des jeunes adultes clôturera la journée.

Veuillez trouver en pièce jointe le programme détaillé ou en suivant le lien: http://journees_uniteco.site.ined.fr/fr/

La participation à cette journée scientifique est gratuite, mais requiert une inscription avant le 10 mai 2015 à l'adresse suivante : http://www.ined.fr/fr/actualites/rencontres-scientifiques/seminaires-colloques-ined/journee-demo-eco-transition-age-adulte/

Merci d'indiquer si vous souhaitez participer à :
- la journée scientifique
- la table ronde
Veuillez également indiquer si vous participerez au buffet de la pause-déjeuner.

Pour plus de renseignement, veuillez contacter Bénédicte Driard (journee-demoeco@ined.fr ; Tel : 01 56 06 20 49).
Retour | Remonter

Séminaire Fourgeaud : 20/05/2015 - Thème : "Optimisation fiscale et mondialisation"

20 mai 2015
Paris - ministères économiques et financiers - 139 rue de Bercy - 75012 Paris

Ce séminaire est organisé par la Direction générale du Trésor.L'accès à ce séminaire sera libre (sans inscription préalable) dans la limite des places disponibles.Le programme complet est joint.
Retour | Remonter

Appel à contribution de la Revue de la régulation. Capitalisme, Institutions, Pouvoirs

Date limite de soumission : 30 septembre 2015

Appel à contribution

Transformations et Transitions dans l’agriculture et l’agroalimentaire : Renouveler les approches institutionnalistes sur l’agriculture et l’alimentation : la «grande transformation» 20 ans après

Call for paper

Twenty years after the “Great Transformation”: Renewing institutionalist approaches to agriculture and agrofood systems

Fichier joint :

Retour | Remonter

The 20th Annual LACEA Meeting 2015

15 octobre 2015
Santa Cruz, Bolivia
Date limite de soumission : 31 mai 2015

The 2015 LACEA meeting will take place in Santa Cruz, Bolivia from October 15 to October 17, 2015. The meetings will be hosted by the Bolivian Society of Economists (SEBOL) in partnership with the Private University of Santa Cruz de la Sierra (UPSA) and the Institute for Advanced Development Studies (INESAD) and will take place at the UPSA campus in the lovely city of Santa Cruz de la Sierra.

Fichier joint :

Retour | Remonter

DIONYS’HUM - Salon de la valorisation de la recherche en sciences humaines et sociales

14 avril 2015
MSH Paris Nord

Dates : Du 14 au 16 avril 2015
Lieu: MSH Paris Nord, 20 avenue George Sand 93210 La Plaine Saint-Denis
Site Internet / programme : http://www.dionyshum.labex-arts-h2h.fr
Entrée libre
Retour | Remonter

Matinale de l'économie de l'Assemblée Nationale

16 avril 2015
Hôtel de Lassay, Paris

Remise des Prix AFSE des meilleurs livres d'économie à destination des étudiants

Remise par Alain Trannoy, Président de l'AFSE et Annie Cot, Présidente du jury

Puis 2 tables rondes :

1/ Quand le creusement des inégalités pèse sur la croissance

Intervenants :
* Thomas Piketty, directeur d'études à l’École des hautes études en sciences sociales
* Dominique Meurs, professeure à l'Université Paris Ouest - Nanterre La Défense
* Henri Guaino, député UMP des Yvelines
* Pierre-Alain Muet, député PS de la deuxième circonscription du Rhône
Modérateur : Jean-Marc Vittori, Les Echos

2/ Une société plus juste avec une économie plus forte : comment faire ?

Intervenants
* François Bourguignon, directeur d'études à l'Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales
* Bruno Amable, professeur à l’Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne
* Frédéric Lefebvre, député des français établis hors de France
* Valérie Rabault, Rapporteure générale du budget à l'Assemblée nationale
Modérateur : Dominique Rousset (France Culture)

Inscription obligatoire : http://www.journeeseconomie.org/index.php?arc=n13
Retour | Remonter

13th Paris December Finance Meeting EUROFIDAI/AFFI

17 décembre 2015
Paris
Date limite de soumission : 4 juin 2015

The 13th Paris December Finance Meeting is organized in Paris downtown on December 17, 2015 by EUROFIDAI (European Financial Data Institute), AFFI (French Finance Association) and Leonard de Vinci Pole Universitaire, and jointly sponsored by CDC Institute for Research, CNRS, Institut Louis Bachelier, Equipex BEDOFIH and Fondation Banque de France in Money, Finance and Banking.

All researchers in finance are invited to present in English their latest research in all areas of finance and insurance: Asset Pricing, Banking/Financial Intermediation, Bankruptcy, Behavioral Finance, Capital Structure, Corporate Governance, Derivatives, Ethical Finance, Entrepreneurial Finance, Financial Analyst, Financial Crisis, Financial Econometrics, Financial Mathematics, Financial Risks, Hedge Funds/Mutual Funds, Historical Finance, Insurance, Interest Rates, International Finance, Investment Policy/Capital Budgeting, Market Microstructure /Liquidity, Merger and Acquisition, Ownership, Payout Policy, Portfolio Management, Private Equity/Venture Capital, Risk Management, Security Issuance/IPO

Meeting website: http://www.eurofidai.org/december2015.html

Fichier joint :

Retour | Remonter

Spatial mobility, labour mobility and employment inequalities

6 juillet 2015
Université Paris 8-St Denis
Date limite de soumission : 15 mai 2015

Workshop organised by Laboratoire d’Economie Dionysien (Université Paris 8) and EconomiX (Université Paris Ouest Nanterre La Défense, CNRS UMR 7235) Université Paris Lumières

Submission (to journee.mobilites@gmail.com): no more than 500 words; submission deadline: May 15, 2015. Decision notified by May 30, 2015

The workshop addresses the complex and ambiguous incidence of spatial and labour mobility for labour market inequalities, drawing on a multidisciplinary approach (Economics, Geography and Sociology). It is argued that mobility can be regarded as both a vector and a reflection of labour market segmentation or polarization, through the analysis of mechanisms by which social and spatial inequalities interact and impact particular sub-populations. The links between job-finding channels and spatial and labour mobility will be examined, as well as career paths inequalities fostered by gender, occupation and spatial attributes (location, housing tenure). Both qualitative and quantitative works are welcomed, and submissions in one of the following four areas are particularly encouraged:

1) Spatial mobility and the use of social networks.

2) Dual-careers couples, mobility and gender differences in job-search methods.

3) Job-finding methods and spatial mobility in youth early career.

4) Mobility and labour market polarisation.

More information :

Fichier joint :

Retour | Remonter

Scholars interested in Latin America-China economic issues

27 août 2015
Chengdu, China
Date limite de soumission : 6 avril 2015

To foster the study and interest of Latin America-China relations in the context of a changing world economic structure, the Initiative for Policy Dialogue (IPD) from Columbia University will join Southwestern University of Science and Technology from China to conduct an annual economic policy workshop in China. The launch workshop will take place on August 27th and 28th in Chengdu, China. Eight young scholars interested in Latin America-China economic issues will join senior scholars to participate in discussions and present relevant research/papers at the workshop.

Fichier joint :

Retour | Remonter